Novice

Izšla je otroška revija Pikapolonica - Šola za šalo

Izšla je posebna izdaja otroške revije Pikapolonica - Šola za šalo, ki je primerna že za najmlajše otroke.

Vse novice

Aktualno

Urejena prebava v nosečnosti

Piše: Eva Hrovat Kuhar, dipl. psih. in družinska terapevtka

 

Ob vsakem izločanju urina in blata se mišice medeničnega dna sprostijo. Po izločanju se spet napnejo in svojo napetost ohranjajo. Ko imate redno prebavo, se samoumevnega delovanja mišic medeničnega dna niti ne zavedate. Če pa ste zaprti in se morate na stranišču neizmerno napenjati in mučiti, da vam kaj uspe, obstaja velika nevarnost hemoroidov - ali pa njihovega poslabšanja, če so se že prej pojavili. Še zlasti, če ste noseči.

Zaprtje je treba preprečevati

Neprijetnosti hemoroidov se zaveda veliko ljudi, le malo pa jih je pozornih na to, da neskončno napenjanje na stranišču izjemno obremeni tudi mišice medeničnega dna. Te se v primeru zaprtja ali pa tršega blata ob vsakem poskusu odvajanja izjemno napenjajo, saj občutijo velik pritisk. Če gre za redne težave pri odvajanju blata, mišice medeničnega dna polagoma popustijo pritisku in postajajo vedno manj čvrste - s tem pa si utirate pot za kasnejše težave pri zadrževanju urina. Kar nekaj odraslih, ki imajo težave z nenadzorovanim uhajanjem urina, je že v mladosti in kasneje trpelo za zaprtjem. Glede na to, da so v nosečnosti težave s prebavo kar precej pogoste, bodite pozorni.

Pomen prehrane in gibanja

Izjemno pomembno je, da poskusite urediti prebavo. Pri tem ima velik pomen pravilna prehrana, to je pestra prehrana, ki vsebuje dovolj presne zelenjave, svežega sadja in žitaric. Nobena zelo enostranska dieta dolgoročno ne prispeva k boljši prebavi.
Ogromen pomen pri izboljšanju in uravnavanju prebave ima voda, navadna, dobra pitna voda, na katero smo kar pozabili, ki pa, na srečo, zadnje čase spet pridobiva svojo veljavo. Pitje vode nasploh izjemno dobrodejno vpliva na splošno telesno počutje in tudi na zdravje.
Velik vpliv na urejeno prebavo ima tudi gibanje. Seveda drži tudi obratno – dolgotrajno sedenje in mirovanje polenita tudi črevo, ki se mu potem ne ljubi kaj dosti delati. Torej - privoščite si čim več sprehodov, telovadbe in gibanja, pa boste storili nekaj dobrega za svoje črevesje in zase na sploh.

Vaja za boljšo prebavo

K boljši prebavi vam pomaga tudi naslednja vaja. Sedite po turško, z levo roko objemite desno koleno, z desno roko pa se za hrbtom oprite na tla. Počasi in nežno se zasučite v desno in pazite, da pri tem ostajate čim bolj zravnani. Desna roka vam služi kot vzvod za obrat. Ko dosežete skrajno mejo obrata, nekaj časa vztrajajte v tem položaju in ne pozabite na mirno dihanje. Po nekaj trenutkih se počasi vrnite v izhodiščni položaj – na sredino. Zamenjajte roki in ponovite obrat še v drugo smer. Ta vaja zelo blagodejno spodbuja prebavo.

Ali znate pravilo odvajati?

Prav gotovo se vam bo zdelo čudno, da govorim o tako samo po sebi umevni in samo po sebi izvedljivi funkciji, kot je odvajanje blata. Vendar, ne boste verjeli. Tudi tu obstajajo drobne spretnosti, ki vam lahko olajšajo - ali pa otežijo - to enostavno opravilo. To velja predvsem za čas nosečnosti, seveda pa tudi za vse tiste izmed vas, ki se ubadate z zaprtjem in s težavami odvajanja blata zaradi kateregakoli razloga. Morda se čudno sliši, ampak tudi med otroki jih ima kar nekaj težave s tem.
Za uspešno in čim manj naporno odvajanje blata je zelo važen položaj na školjki. Vaše telo mora biti zravnano, predvsem morate zravnati prsni del. Slaba novica za tiste, ki si popestrite čas na stranišču z branjem! Drža, ki jo telo zavzame pri branju, otežuje pravilni fiziološki položaj, ki je potreben za nemoteno odvajanje. Poleg tega je dobro, da poskrbite, da so kolena višja od roba školjke. To je dobro, ker se v tem položaju zravna krivina črevesja in blatu ni potrebno delati ovinkov, ampak lahko nemoteno zdrsne ven. Pri tem si lahko pomagate s pručko, ki si jo podložite. Morda se vam zdi malo čudno hoditi s pručko na stranišče, ampak zaleže pa zelo. Da vam ne bo treba prenašati pručke s seboj, jo lahko puščate kar na stranišču.

Otrok na stranišču

Pri tem bi rada opozorila vse starše, ki ste ponosni na to, da vaš malček obvlada že »ta pravo« stranišče in vam srce igra, ko mu nogice bingljajo s školjke medtem ko »ustvarja« – prinesite pručko tudi njemu, da mu podložite noge. S tem lahko veliko naredite za preprečevanje morebitnega zaprtja.
Izjemnega pomena je tudi, za odrasle in za otroke, da greste na stranišče, kadar vas tišči - to skušajte naučiti tudi svoje otroke. Včasih morda naletite na stranišče, ki po vaših merilih ni dovolj čisto, pa poskušate malčka, ki ga tišči kakat in že cinca, prepričati, naj počaka do doma. To ni najpametneje, bolje je, da mu čim varneje s papirjem obložite školjko (ali pa ga, če je še manjši, celo držite - čeprav je to izjemno naporno) in omogočite, da se otrok olajša takoj. Seveda morate poskrbeti, da si potem oba res dobro umijeta roke.

Ne tiščite predolgo

Kadar ste zaradi kateregakoli vzroka prisiljeni zadržati impulz odvajanja, posežete v naravno dogajanje. Zato bo naslednjič iztrebljanje morda težje. Seveda, včasih prav vsakega izmed nas doleti, da se ne moremo olajšati tisti hip, ko začutimo potrebo – tako zadrževanje blata od časa do časa seveda nima nobenih katastrofalnih posledic. Hujši primer je, kadar kdo – in takih je kar precej – nikakor ne more na veliko potrebo v vrtcu, v šoli, v službi, na potovanju ali sploh kjerkoli izven doma. Stalno zadrževanje blata pa prav gotovo potegne za seboj slabšo prebavo in posledično trše blato. Posledica je običajno dolgotrajno napenjanje na stranišču, kar pa nadvse slabo vpliva na mišice medeničnega dna, ki so sicer trpežne, ne pa vsemogočne.

Ne stiskajte mišic medeničnega dna

Zelo je pomembno, da ob pritiskanju na stranišču nikakor ne stiskate mišic medeničnega dna, ampak jih skušajte čim bolj sprostiti. Marsikdaj je zaprtje posledica stiskanja mišic medeničnega dna. To je za blato znak zaprtega prehoda in po principu »pametnejši odneha« se lepo umakne in počaka na naslednjo priložnost. Naslednja priložnost pride, ko je napetost že tako močna, da nekaj mora zapustiti črevo, zgodi pa se, da ne vse, kar čaka. Tako dogajanje se lahko vleče in poslabšuje zaprtje. Zaradi tega je zelo dobro, da delate vaje za napenjanje in sproščanje mišic medeničnega dna, ker se jih tako naučite sprostiti tudi med odvajanjem blata.
Na te drobne spretnosti se spomnite tudi, kadar imate morda po porodu zaradi prerezanega presredka in bolečih šivov težave z odvajanjem blata - pa naj traja zaprtje že dlje časa ali pa ste ga »pridelali«, ker vas je bilo strah bolečine, ki jo v teh primerih povzroči odvajanje blata. V takih primerih morate še zlasti biti zelo pozorni na to, da obdržite blato dovolj mehko.

Teme

Komentiraj

Za pisanje komentarjev morate biti prijavljeni.

Če ste nov uporabnik se lahko registrirate tukaj.
Loading ...
STRINJAM SE

Spletna stran uporablja piškotke za boljše delovanje

Z brskanjem po naši spletni strani se strinjate, da lahko uporabljamo piškotke, ki so namenjeni vaši boljši uporabniški izkušnji na naši spletni strani. Za lastne potrebe analitike uporabljamo Google Analytics, ki v ta namen namesti piškotke (izbriši GA piškotke). Več o piškotkih.